Golfklubhuset, Golfbanen Kildebjerg Ry
Sundhedshuset september 2015

Hverdag og fritid i Kildebjerg Ry

Fritid

I Kildebjerg Ry har fritiden en stor plads. Allerede i begyndelsen af projektet blev de rekreative områder færdiggjort og siden er der kommet flere funktioner til. Et oplyst stisystem binder hele området sammen – også med de omkringliggende stier fx i skovene og resten af Ry. Golfbanen indrammer de forskellige bydele i Kildebjerg Ry. Pulsparken med de tre zoner: Legezonen, Pulszonen og Sansezonen giver mulighed for fysiske udfoldelser og afslapning for hele familien. Kildehaven er etableret af Vestfasens grundejerforening og fungerer både som legeplads for områdets børn og samlingssted for familierne.
Bålhytten ligger skønt et lille stykke ude i skoven. Her er der udsigt over Knudsø og mulighed for overnatning i de to shelters. Hytten kan endda bookes til fødselsdag eller andre udflugter.
Skovene rundt om Kildebjerg har både ride- og vandrestier, orienteringsløb, mountainbike-spor og en indhegnet hundeskov.
Lige bag skoven ligger Rys to skønne badestrande, Knudhule og Sønder Ege. Her er både iskiosk, badebroer og ved Sønder Ege endda et skoleskib.

Derudover findes der et utal af dagligvarebutikker og specialbutikker i Ry. Også foreningslivet har det godt i Ry, ligsom både Ry Højskole, Biografen og Ry Hallerne har godt fat i lokalbefolkningen.

Hverdag

Kildebjerg Ry har sin egen daginstitution med både vuggestue og børnehave. ”Børnehuset” ligger tæt ved skoven, og ofte er børnene på udflugt til bålhytten, hvor de får fuldt udbytte af de naturskønne omgivelser. De større børn i Kildebjerg Rys Midt- og Østfase hører under Mølleskolens distrikt.

I Kildebjerg Ry finder du også Sundhedshuset. Her er både fysioterapi, læge, psykolog og diætist.

Infrastruktur

Infrastrukturmæssigt ligger Ry næsten lige så godt som naturmæssigt. Der er kun 7 minutters kørsel til både E45 og Aarhus-Herningmotorvejen. Der går tog mod Aarhus og Herning hver halve time og busser til nabobyerne.

Der er flere busser, der kobler Kildebjerg Ry sammen med den offentlige trafik.

Bybussen i Ry, Rute 424, kører rundture i Ry og har stoppested i Kildebjerg Ry ved Sundhedshuset. Du kan se køreplanen her.

”Skolebusen”, rute 420, kører til byerne rundt om Ry og har stoppested ved Skanderborgvej, lige ved rundkørslen op mod Kildebjerg Ry. Du kan se køreplanen her.

Rute 311, Silkeborg – Glarbo – Ry – Skanderborg, har ikke som sådan et stoppested i Kildebjerg Ry, men man kan som udgangspunkt altid stå af og på udenfor byskiltet, såfremt de trafikale forhold tillader det. Du kan se køreplanen her.

I Skanderborg Kommune er der også mulighed for at bruge Flextur.
Flextur er et dør til dør tilbud til alle. Du bliver kørt i taxa, liftbus eller personvogn, og du kører sammen med andre kunder ligesom i bus og tog. Du kan fx bruge Flextur til besøg, fritidsinteresser, læge, indkøb og andre aktiviteter.
Du kan køre fra kl. 6.00 – 24.00 alle ugens dage på nær den 24. og 31. december. Du kan rejse med Flextur i hele Skanderborg Kommune for 4 kr. pr. km (dog minimum 30 kr.). Rejser du mellem Skanderborg og Favrskov eller Horsens kommuner koster det 4 kr. pr. km (dog minimum 30 kr.). Rejser du mellem Skanderborg og Silkeborg kommuner koster det 7 kr. pr. km (dog minimum 35 kr.). Unge med Ungdomskort kan rejse gratis med Flextur i hele Skanderborg Kommune, undtagen i Skanderborg byzone, weekend, helligdage og aften fra kl. 18.00-23.00. Gratis flextur kan kun bestilles online eller via app. Tilbuddet er i første omgang en forsøgsordning. Du kan læse mere om flextur her.